Żłobek Miejski nr 7

15-201 Białystok

ul. Warszawska 75A

zlobek7@um.bialystok.pl

fax.85 732 47 77

tel. 85 741 10 21

Metody pracy z dziećmi.

Nasza placówka oferuje następujące zajęcia:

  1. Sensoplastyka to zajęcia plastyczne z wykorzystaniem wszelkiego rodzaju kolorów, faktur, konsystencji a nawet smaków. Sensoplastyka oddziałuje na wszystkie zmysły jednocześnie i pomaga dzieciom rozwijać nieskrępowana aktywność na wszystkich płaszczyznach.
  2. Zajęcia kulinarne– podczas zajęć dzieci uczą się przygotowywania posiłków dzięki czemu czerpią korzyści dla rozwoju sensorycznego i motorycznego. Dzieci uczą się poprzez doświadczanie jak różne bodźce, które wpływają na ich zmysły. Wspólne przyrządzanie posiłków to równiez okazja do nauki odpowiedniego zachowania przy stole, dzielenia się i celebrowania posiłków. Dzieci z zapałem angażują się w aktywności kulinarne, a każde zajęcia kończą się przyjemną degustacją przygotowanych potraw. Poprzez zajęcia kulinarne wprowadzamy zdrowe nawyki żywieniowe już od najwcześniejszych lat. Zajęcia stają się doskonałym narzędziem edukacyjnym, uczącym dzieci pracy w zespole.
  3. Zajęcia przyrodnicze ( Mali Badacze przyrody)- w czasie zajęć dziecko zdobywa i poszerza wiadomości z zakresu przyrody, poznaje przyrodę poprzez oglądanie, poszukiwanie i obserwowanie poszczególnych zjawisk. Poznaje różne gatunki roślin i zwierząt, uczy się właściwie zachowywać się na łące, w parku, w lesie, na placu zabaw. Wychowankowie zauważają zmiany zachądzące w przyrodzie wraz z nadejściem różnych pór roku oraz wpływu tychże zmian na życie zwierząt i roślin. Dzieci uczą się sadzić rośliny oraz je pielęgnować. Poprzez prowadzenie zajęć przyrodniczych dziecko stara się zrozumieć potrzebę pomagania zwierzętom w czasie zimy ( np. dokarmianie ptaków). Obserwacj przyrody w czasie spacerów lub przebywania w ogrodzie żłobkowym oraz zajęcia edukacyjne przyrodnicze pozwalają podopiecznym rozumieć znaczenie niektórych owadów dla przyrody ( pszczoła, mrówka, biedronka, motyl). Uczymy również ostrożności w kontakcie ze zwierzętami.
  4. Aktywne słuchanie muzyki wg. Batii- Strauss- polega na łączeniu słuchania muzyki z różnymi formami aktywności podejmowanymi przez dziecko. Te formy to przede wszystkim proste zabawy rytmiczne połączone z melorecytacją lub śpiewem, zabawy rytmiczno- ruchowe, gra na instrumentach, opowieści ruchowe z elementami dramy lub pantomimy. Słuchanie muzyki poprawia nastrój, łagodzi skutki stresu, relaksuje. W odbiór i przetwarzanie muzyki zaangażowanych jest wiele obszarów mózgu.
  5. Bajkoterapia- pomaga w przezwyciężaniu lęków związanych z różnymi sytuacjami. Dzięki temu w psychice dziecka pojawia się pozytywne myślenie , dzieci zaczynają rozumieć swoje uczucia, ich przejawy, a także przyczyny.
  6. Zabawy sensoryczne– to angażujące i przystępne formy aktywności, które stymulują zmysły dzieci. Mają na celu rozwijanie zdolności motorycznych, poznawczych oraz emocjonalnych, co pomaga dzieciom lepiej zrozumieć otaczający świat. Zabawy sensoryczne są odpowiedzią na naturalne potrzeby rozwojowe dzieci i doskonale wspierają ich rozwój. Cele zabaw sensorycznych to: stymulacja zmysłów, rozwój motoryczny dziecka, swobodne eksperymentowanie, regulacja emocji, rozwój poznawczy
  7. Zabawy stymulujące dużą motorykę– to przede wszystkim czynności, które wpływają na samodzielność dziecka oraz pomagają w czynnościach samoobsługowych. Ponadto oddziałują na prawidłową postawę ciała. Dzięki usprawnionej motoryce dużej, dziecko potrafi dużo sprawniej chodzić, biegać i skakać. Przy sprawnej dużej motoryce maluch rzadziej przewraca się i chętniej podejmuje się aktywności fizycznych, które pozytywnie wpływają na wzmocnienie jego samooceny. Dbanie o odpowiednią stymulację i rozwój motoryki dużej u dzieci jest niezwykle istotne, aby uniknąć kłopotów z równowagą i aparatem ruchu w przyszłości. W placówce prowadzimy różne formy zajęć ruchowych, również zajęć, które zawierają elementy gimnastyki korekcyjnej, która kształtuje prawidłowe nawyki w codziennym funkcjonowaniu, wzmacniają mięśnie i stawy aby zapobiec w przyszłości wadom postawy.
  8. Zajęcia z rytmiki- głównym celem zajęć umuzykalniających jest rozwój wrażliwości muzycznej dzieci, przygotowujący do nauki poprawnego śpiewania i słuchania muzyki. Bazą pracy z dziećmi podczas zajęć z rytmiki jest piosenka, w większości na niej oparte są zabawy i ćwiczenia słuchowo- ruchowe.
  9. Metoda Ruchu Rozwijającego wg. Weroniki Sherborne– posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. Opracowany przez Sherborne system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspakajanych w kontekście z dorosłymi. Stosowanie metody ruchu rozwijajacego przynosi korzyści dla dzieci:
    1. wspomaga prawidłowy rozwój poprzez ruch,
    2. uczy nawiązywania kontaktu emocjonalnego i wzrokowego,
    3. uczy współdziałania z partnerem,
    4. rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania do drugiego człowieka,
    5. kształtuje orientację przestrzeni, świadomość własnego ciała,
    6. pozwala wykorzystywać nagromadzoną energię, wykorzystać siłę,
    7. uczy koncentrowania się na wykonywanym zadaniu,
    8. kształtuje poczucie własnej wartości i pewności siebie,
    9. wyzwala wśród uczestników wiele radości, śmiechu.
  10. Edukacja dzieci z elementami pedagogiki Marii Montessori – istotą pedagogiki polega na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. Głównymi elementami metody są odpowiednio przygotowane sale, przestrzeganie zasad Montessori, tj. stawianie na samodzielność i rozwój poprzez próby i błędy.
  11. Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz– rozwija funkcję wzrokowo- przestrzenną, słuchowo- językową, ruchową.